Procedura i etapy zakładania firmy

Zakładanie firmy

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wzbudza coraz większe zainteresowanie. Wiele osób wyobraża sobie większe możliwości i oczywiście zyski. Jednak, zanim w ogóle będzie możliwe wdrożenie swoich pomysłów, trzeba załatwić szereg formalności. Jakie są etapy zakładania firmy? W jakich urzędach należy złożyć wnioski? Wszystko zostało opisane poniżej!

Pomysł na działalność gospodarczą oraz analiza rynku

Każda osoba, która chce prowadzić działalność gospodarczą zapewne ma masą pomysłów, czym mogłaby się zajmować. Jednak na początku warto zgasić entuzjazm i sprawdzić, co dzieje się na rynku. Pamiętajmy bowiem, że w razie zbyt dużej konkurencji, firma przyszłego przedsiębiorcy ma małe szanse na jej pokonanie.

Trzeba dokładnie zorientować się, jakich produktów, czy też usług brakuje, czyli znaleźć niszę. Dopiero kiedy pomysł na działalność ma realne szanse na powodzenie, to można zacząć przygotowywać biznesplan. Koniecznie trzeba w nim uwzględnić wszystkie założenia, a dokładniej zarówno zyski, jak i potencjalne straty.

Wybór formy prawnej

Kiedy przedsiębiorca podejmie już ostateczną decyzję o prowadzeniu działalności gospodarczej, to drugim etapem jest wybór formy prawnej. Może to być:

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza.
  • Spółka cywilna.
  • Spółka handlowa: osobowa lub kapitałowa.

Z tym że, zanim wybierze jedną z nich, musi zdawać sobie sprawę, że na niektóre zostały nałożone pewnego rodzaju ograniczenia lub są przeznaczone tylko dla konkretnych osób. Najprościej jest założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Nie potrzeba bowiem wnoszenia własnego kapitału. Przedsiębiorca odpowiada za zobowiązania finansowe majątkiem osobistym i to w całości!

Ten rodzaj działalności jest korzystny przede wszystkim dla osób, które pracują w pojedynkę. Wykonują tzw. wolne zawody, np. programista, czy grafik komputerowy, a dalsze prowadzenie firmy nie jest związane z zatrudnianiem pracowników.

Złożenie wniosku o wpis w CEIDG o założenie działalności gospodarczej

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności gospodarczej to instytucja zajmująca się rejestracją firm oraz wprowadzaniem zmian np. dotyczących jej zawieszenia lub zamknięcia. Na tym etapie przedsiębiorca musi złożyć wniosek CEIDG-1. W dokumencie muszą się znaleźć informacje takie jak:

  • Nazwa firmy.
  • PKD, czyli wskazanie przedmiotu działalności.
  • Adres głównej siedziby.
  • Adres prowadzenia działalności.
  • Inne adresy, o ile takie istnieją np. kolejnych oddziałów.
  • Dane osobowe potencjalnego pełnomocnika.
  • Data rozpoczęcia działalności.

Za rejestrację firmy w CEIDG nie trzeba uiszczać żadnej opłaty.

Zgłoszenie działalności gospodarczej w urzędzie statystycznym

Osoby zakładające firmę
Źródło: Pexels.com

Kiedy formalności w CEIDG zostaną zakończone, to następnym etapem jest wizyta w urzędzie statystycznym w celu uzyskania numeru REGON. Jeżeli przedsiębiorca wcześniej miał już własną firmę, to posiada taki numer.

REGON jest bardzo istotny zarówno dla niego, jak i jego przyszłych klientów. Po wpisaniu ciągu cyfr w rejestrze REGON widnieje dostęp do następujących informacji:

  • Numeru PESEL przedsiębiorcy.
  • Jego imienia i nazwiska.
  • Adresu głównej siedziby.
  • Nazwy firmy.
  • Formy prawnej i własnościowej.
  • Rodzaju działalności gospodarczej.
  • Daty powstania firmy
  • Nazwy organu, który dokonał wpisu do rejestru lub ewidencji i numer przez niego nadany.

Zgłoszenie działalności gospodarczej w urzędzie skarbowym

Kolejny wniosek należy złożyć w urzędzie skarbowym, powiadamiający o zakładaniu firmy dla celów podatkowych. Osoba go składająca musi posiadać numer NIP. Niektórzy mogą zostać zwolnieni z odprowadzania podatku VAT, ale tylko wtedy, gdy suma dochodów nie będzie przekraczała 200.000 zł.

Co ciekawe, możliwy jest wybór opodatkowania dochodowego. Jeżeli nie zostanie złożona żadna deklaracja, to US samoistnie zadecyduje o opodatkowaniu ogólnym.

Złożenie wniosku o prowadzenie działalności gospodarczej w ZUS

Informacja o zakładaniu firmy do ZUS-u trafia automatycznie po złożeniu wniosku w CEDIG. Jednak wyjątek od tej reguły stanowi zgłoszenie pracowników i innych osób współpracujących do ubezpieczenia. Dokumenty należy złożyć nie później niż w ciągu tygodnia, licząc od momentu przyjęcia ich do pracy. Istnieje też możliwość dołączenia stosownego druku do wniosku CEDIG.

Zakładanie firmy a sanepid

Jeżeli prowadzona działalność gospodarcza wymaga spełnienia szczególnych warunków sanitarno-epidemiologicznej, czyli np. sklep spożywczy, restauracja, hotel lub salon fryzjerski, to należy złożyć wniosek do Państwowej Inspekcji Pracy lub Sanitarno-Epidemiologicznej. Następnie w ciągu dwóch tygodni zostanie wydana opinia na temat lokalu. Co więcej, do PIP należy także zgłosić zatrudnianych pracowników.

Zakładanie firmy a konto w banku

Choć przy zakładaniu firmy nie zawsze związane jest z zakładaniem konta bankowego, to w wielu przypadkach jest konieczne. Zwłaszcza jeśli przedsiębiorca będzie przelewał kwoty wyższe niż 15.000 zł. W takiej sytuacji założenie konta jest obowiązkowe, ponieważ właściciel firmy przekracza tzw. limit transakcji gotówkowych.

W trakcie wizyty w banku należy mieć przy sobie dokumenty:

  • Dowód osobisty.
  • Zaświadczenie o nadaniu numerów NIP i REGON.
  • Zaświadczenie o wpisie do CEDIG.

One thought on “Procedura i etapy zakładania firmy

  1. Zakładanie firmy wbrew pozorom nie jest takie straszne 🙂 Wszelakie ważne informacje dotyczące tego co należy przygotować znajdziemy w sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close